Tidligere arrangementer Startside Kommende arrangementer

MARIAKAPELLET - MANDAG 22. APRIL KL. 19.00

DMITRIJ SJOSTAKOVITSJ: Sonate for cello og klaver, d-moll op. 40

"SJOSTAKOVITSJ og MASKENE"

Komponisten som gikk fra å være en symfonisk himmelstormer til å bli en undertrykt kunstner i diktatur

OLAV STENER OLSEN - Cello og foredrag

JOACHIM KNOPH - Klaver




Dmitrij Sjostakovitsj

Olav Stener Olsen

Dmitrij Dmitrijevitsj Sjostakovitsj (1906-75)

Dmitrij Sjostakovitsj ble født i 1906. Han var altså en liten gutt på 11 år da Lenin kom tilbake til Russland for å ta fatt på sin revolusjon. Han forteller at han husker han sto i menneskemengden da Lenin kom med toget inn til Petrograd i april 1917 og hørte ham tale oppe på lokomotivet på Finnlandsstasjonen. Det ble tidlig oppdaget at han hadde absolutt gehør, og han tok sin musikkutdannelse i det som den gang var Leningrad. Moren var pianist, så det var mye musikk i hjemmet. Men det var vanskelige tider, og han måtte tjene til det daglige brød ved å spille på kino i byen. Det var dårlig oppvarming i lokalene, og det var ofte de ikke hadde råd til mat. Det tok på helsen til en ung mann som allerede fra barnsben av hadde vært sykelig og tilbakeholden.

Hans 1. symfoni kom i 1926 og fikk svært bra mottagelse. De to neste symfoniene fikk revolusjonære navn som "Oktober" og "1.mai". Samtidig med den 3. symfonien kom hans første opera som var laget over Gogols fortelling "Nesen". Den ble sterkt kritisert og tatt av plakaten etter tre oppføringer med den begrunnelse at det var alt for abstrakt. Verre skulle det gå med den neste operaen "Lady Macbeth fra Mtsensk" som ble oppført i 1934, samtidig i Leningrad og Moskva. Den ble spilt for fulle hus inn til Stalin selv fant det for godt å gå for å se den i januar 1936. Snart dukket det opp en artikkel i "Pravda" som het "Kaos istedenfor musikk". Der ble komponisten kalt "formalist" og "folkets fiende" og snart ble hans 4. symfoni også inndratt.Sjostakovitsj` kanskje største triumf ble hans 7. symfoni, den såkalte "Leningradsymfonien" som så klart skildrer krigens redsler. Den ble oppført under beleiringen av Leningrad under 2. verdenskrig og direkte overført til soldatene i skyttergravene rundt byen. Den ble en stor inspirasjon for motstanden mot Hitler. Senere har komponisten sagt at den skildrer like mye redslene før krigen, og den beskriver en sorg over de falne på begge sider. Krigen er også i andre sammenhenger forbundet med Sjostakovitsj. Han besøkte Dresden etter bombingen og skrev sin 8. strykekvartett som er et rystende verk om krig og ødeleggelse. Det er i det hele tatt mye dramatikk i hans verk, men vi kan også støte på filmmusikk, valser og mange hentydninger til folkemusikk. Å gå inn i Sjostakovitsj`verk er en utfordring, men det er en utfordring som garantert gjør inntrykk og gir innblikk i store deler av det 20. århundres hendelser, særlig dramatikken og lidelsene.






Se også: Fotomontasje ved Eva Almhjell